Τρίτη, 25 Ιανουαρίου 2011

Τα πρόσωπα της υπόθεσης Siemens

Το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για το σκάνδαλο Siemens που κατατέθηκε στο πρόεδρο της Βουλής Φίλιππο Πετσάλνικο, ζητά την περαιτέρω κοινοβουλευτική έρευνα για πιθανές ποινικές ευθύνες.

Τα πολιτικά κόμματα συγκλίνουν στην άποψη για επιπλέον διερεύνηση του ζητήματος, διαφοροποιούνται ωστόσο στα πρόσωπα που υποδεικνύονται.

Ο πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής, Σήφης Βαλυράκης, σημείωσε ότι η Επιτροπή διαπίστωσε ομόφωνα την ύπαρξη οργανωμένου σχεδίου που σχετίζεται με το ξέπλυμα χρήματος και υπολόγισε την ζημία του δημοσίου στο ύψος των 2 δισ. ευρώ, ενώ πρότεινε και την επιβολή προστίμων κατά όλων των εμπλεκομένων φυσικών και νομικών προσώπων.

Στον πρώην Πρωθυπουργό, Κώστα Σημίτη, η Νέα Δημοκρατία επιρρίπτει πολιτικές ευθύνες για την, κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας, απόφαση να ανατεθεί το έργο της ολυμπιακής ασφάλειας μέσω περιορισμένου καταλόγου τριών μόνον εταιρειών αλλά και ευθύνες ως προς τις προγραμματικές συμβάσεις του ΟΤΕ.

Στον ίδιο, ως προεδρεύοντα της Διυπουργικής Επιτροπής, αποδίδεται και η απόφαση να περιληφθεί του υποσύστημα ΤΕΤΡΑ, κάτι που οδήγησε σε αύξηση του κόστους του έργου και είσοδο της Siemens στο διαγωνισμό.

Ζητείται, ακόμη, επιπλέον έρευνα των καταγγελιών του Θεόδωρου Τσουκάτου ότι έλαβε ένα εκατομμύρια μάρκα ως χρηματοδότηση προς το ΠΑΣΟΚ.

Ως προς τις ευθύνες που φέρει ο νυν υπουργού Οικονομίας Γ. Παπακωνσταντίνου, ζητείται διερεύνηση της συμμετοχής του ως μέλους του ΔΣ του ΟΤΕ την περίοδο 2000-2002, στη διαμόρφωση και εκτέλεση των προγραμματικών συμβάσεων του ΟΤΕ.

Συγκεκριμένα, του καταλογίζεται ευθύνη για το ότι, μέχρι σήμερα, δεν έχει συσταθεί κατά της Siemens αγωγή από το ελληνικό δημόσιο για ζημίες που έχει υποστεί από την ανάθεση και την εξέλιξη της σύμβασης του C4I, ούτε όμως έχει επιδιωχθεί επιδίκαση χρηματικής ικανοποίησης για την ηθική βλάβη που έχει υποστεί.

Απαιτείται, επίσης, να ερευνηθεί αν έχουν τηρηθεί οι υποδείξεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τον τρόπο αντιμετώπισης των ζημιών από την ζημιογόνα δράση της Siemens.

Αναφορικά με τον Ευάγγελο Μαλέσιο, πρέπει να διερευνηθεί ο χαρακτήρας της συμμετοχής του πρώην υφυπουργού και η όποια ευθύνη του, καθώς όταν ήταν υφυπουργός Δημοσίας Τάξεως, συμμετείχε στη Διυπουργική Επιτροπή που αποφάσισε την προμήθεια του C4I και τη διεξαγωγή του σχετικού διαγωνισμού από το υπουργείο Εθνικής άμυνας.

Σύμφωνα με την αξιολόγηση του ΠΑΣΟΚ ο κ. Μαντέλης ως υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών ενέκρινε τις "Προγραμματικές Συμφωνίες 8002" και απεδέχθη τα τιμήματα που του υπέβαλε ο ΟΤΕ χωρίς να ελέγξει τις τιμές της αγοράς, ενέργεια η οποία ήταν απαραίτητη εφόσον η πολιτική εξουσία είχε την εποπτεία του τομέα των τηλεπικοινωνιών.

Παράλληλα, το ΠΑΣΟΚ συνδέει την ολιγωρία του υπουργού με την κατάθεση του ποσού των 450.000 ευρώ από τη Siemens και ζητεί περαιτέρω έρευνα.

Από την πλευρά της, η ΝΔ για τον Τάσο Μαντέλη σημειώνει, ότι ως έμπιστος του κ. Σημίτη, και ως πρώην πρόεδρος του ΟΤΕ που είχε προχωρήσει στις πρώτες αναθέσεις ψηφιακών παροχών το 1987-88 στη Siemens – Intracom ήταν εκείνος που έκανε τις τελικές εγκρίσεις των αποφάσεων των ΔΕΚΟ για την ανάθεση προμηθειών χωρίς τη διασφάλιση στοιχειωδών όρων διαφάνειας και "μήτρα του σκανδάλου στον ΟΤΕ και στον ΟΣΕ".

Τονίζει ακόμα την χορηγία συνολικά 450.000 μάρκων που πήρε από τη Siemens, αφού όπως απεδείχθη ήταν αυτός που κρυβόταν πίσω από το ψευδώνυμο «Ρόκος».

Στον πρώην υπουργό Γιάννο Παπαντωνίου, το ΠΑΣΟΚ και στο σκέλος του ΟΤΕ του καταλογίζει ότι δεν έλεγξε την λειτουργία του Οργανισμού και και την πορεία των προγραμματικών συμφωνιών, ενώ όρισε μέλη του ΔΣ του Οργανισμού που προξένησαν ζημία στον ΟΤΕ.

Αναφορικά με τις ευθύνες του για το C4I, το ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι αρνήθηκε ότι είχε επίγνωση του θέματος, ενώ αφήνει ασαφές το αν υπήρχε διαφωνία μεταξύ αυτού και του τότε υπουργού Δημόσιας Τάξης Μιχάλη Χρυσοχοϊδη σχετικά με το ποιος είχε την πλήρη εποπτεία και τον έλεγχο των διαδικασιών.

Η ΝΔ για τον Γιάννο Παπαντωνίου, για τις ενδεχόμενες ευθύνες για το C4 I, αναφέρει ότι ήταν αυτός που συμμετείχε στην διυπουργική του Ιουλίου 2002 που αποφάσισε το διαγωνισμό.

Συμμετείχε επίσης στα ως άνω ΚΥΣΕΑ, ενώ αποφάσισε τον Αύγουστο του 2002 να χαρακτηριστεί το έργο ως ειδικό εξοπλιστικό, και, παρόλο, που επρόκειτο για σύστημα ασφαλείας αρμοδιότητας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης προσκάλεσε μόνον τρεις εταιρείες χωρίς προσυμβατικό έλεγχο, το οποίο είχε ως συνέπεια να ζημιωθεί το Δημόσιο και να προκύψουν φαινόμενα χρηματισμού και διαφθοράς υπηρεσιακών και πολιτικών προσώπων.

Στον πρώην υπουργού Αμύνης, Άκη Τσοχατζόπουλου, αποδίδονται ευθύνες σχετικά με τα εξοπλιστικά προγράμματα. Το ΠΑΣΟΚ τονίζει ότι δεν παρακολούθησε τις πληρωμές του έργου ΕΡΜΗΣ, ενώ σημειώνεται πως προέκυψαν ερωτήματα από την κατάθεση Σίκατσεκ για παράδοση 10 εκ. ευρώ ως προμήθεια για την σύμβαση των πυραύλων PATRIOT. Οι βουλευτές της ΝΔ, αναφορικά με το ζήτημα του «Πάτριοτ» και «Ερμής», αναφέρονται σε ύποπτα εμβάσματα στους στενούς συνεργάτες του Αντ. Καντά και Π.Νικολαΐδη.

Η ΝΔ για τις ευθύνες του κ. Α. Τσοχατζόπουλου ως υπουργού Ανάπτυξης αναφέρει ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των προγραμματικών συμβάσεων του ΟΣΕ μαζί με τους κ.κ. Βερελή και Χριστοδουλάκη, εξέθεσαν το Δημόσιο σε κίνδυνο ζημιάς υπογράφοντας το Μάιο του 2002 επιστολή προς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την οποία αναγνωρίζουν τις δυσκολίες στην εκτέλεση των προγραμματικών συμφωνιών και εκφράζουν την υποστήριξη στη διευθέτηση του προβλήματος με την κατάλληλη άσκηση των δικαιωμάτων του Δημοσίου ως μετόχου του ΟΣΕ.

Ελέγχεται, επίσης, για τη μη είσπραξη ποινικών ρητρών, και ενδεχομένως για την καταδίκη του Δημοσίου στην υπόθεση ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων.

Το ΠΑΣΟΚ για τον πρώην υπουργό Οικονομικών ,Νίκο Χριστοδουλάκη, σημειώνει ότι υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με το ότι δεν προέβη σε έλεγχο για την πορεία της Προγραμματικής συμφωνίας 8002 καθώς και την εφαρμογή προστάτευαν το συμφέρον του ΟΤΕ του δημοσίου και των μετόχων.

Ακόμα , η έκθεση του ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι δεν ζήτησε ως εκπρόσωπος του δημοσίου και ως κύριος μέτοχος του ΟΤΕ το κλείσιμο των προγραμματικών συμφωνιών το 2002 με αντίστοιχη αποτίμηση του οικονομικού αποτελέσματος.

Σχετικά με τις ευθύνες του Νίκου Χριστοδουλάκη στον ΟΣΕ η ΝΔ αναφέρεται όπως και για τους κ.κ. Τσοχατζόπουλο και Βερελή στο θέμα των ναυπηγείων και την ιδιωτικοποίησή τους στη γερμανική HDV, αλλά και στις συμφωνίες για το τροχαίο υλικό.

Για τον Χρήστο Βερελή για τον ΟΤΕ το ΠΑΣΟΚ κρίνει ότι δεν επόπτευσε ως έπρεπε και δεν αντέδρασε, όταν Διευθυντές του ΟΤΕ πρότειναν στην τότε Διοίκηση να μην γίνει κοστολογικός έλεγχος το 2000 λόγω σταθερότητας των τιμών, κατά παράβαση της "Προγραμματικής Συμφωνίας 8002".

Σχετικά με τον ΟΣΕ του αποδίδει ότι παρέλειψε να δώσει εντολή να ξεκινήσουν επαναδιαπραγματεύσεις για το ύψος των ποινικών ρητρών πέραν του 7,5%, αφού υπήρχαν καθυστερήσεις πάνω από 150 ημέρες, ενώ άλλες ευθύνες του αποδίδει για το θέμα παραλείψεων στα έργα του προαστιακού.

Για τον κ. Βερελή ως υπουργό Μεταφορών για τον ΟΣΕ επαναλαμβάνει η ΝΔ την ανάγκη διερεύνησης πράξεων ή παραλείψεων με τους Νικ.Χριστοδουλάκη και Άκη Τσοχατζόπουλο σχετικά με τη διαχείριση του κεφαλαίου των ναυπηγείων, ενώ επισημαίνεται ότι οι βουλευτές της ΝΔ κ.κ. Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά και Αν. Νεράντζης διαφώνησαν με την πρόταση αυτή, όπως και ο κ. Π. Καμμένος που κατέθεσε δικό του κείμενο αξιολόγησης, ενώ ο κ. Γ. Αποστολάκος, συμφώνησε στον περαιτέρω έλεγχο, αλλά με επιφυλάξεις.

Αναφορικά με τον πρώην υπουργό Οικονομικών της ΝΔ και στο κεφάλαιο "συγκάλυψη ευθυνών", το ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι ,παρόλο που, από τις 13.03.2009 έκανε αποδεκτή τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, η οποία υπεδείκνυε την διαδικασία που θα μπορούσε να οδηγήσει και στην έκπτωση της Siemens, ο κ. Παπαθανασίου δεν προέβη σε καμία περαιτέρω ενέργεια.

Ο ίδιος ο πρώην υπουργός απήντησε με προχθεσινή του δήλωση για το θέμα της κατηγορίας αναφορικά με τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Κάνει λόγο για ανακρίβειες, αφού, όπως σημειώνει η μεν γνωμοδότηση που παρήγγειλε ο προκάτοχός του κατατέθηκε στις 24/2/2009 και ο ίδιος την έκανε αποδεκτή στις 13/3/2009. Παραθέτει μάλιστα και διάγραμμα με τις ενέργειές του και τις επιστολές που αντήλλαξε με τη γερμανική εταιρεία και το πώς έφθασε να οριστεί τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς η υπεράσπιση του Δημοσίου στην προσφυγή της εταιρείας στη διαιτησία.

Στον Μιχάλη Λιάπη, πρώην υπουργό Μεταφορών της ΝΔ, σχετικά με τις ευθύνες για τον ΟΤΕ, το ΠΑΣΟΚ διατείνεται ότι παραβίασε το καθήκον ελέγχου νομιμότητας στον Οργανισμό, δηλαδή την υποχρέωση να ελέγξει αν μία ενέργεια της Διοίκησης της ΔΕΚΟ εμπίπτει στα όρια του νόμου.

Για τις ευθύνες του πρώην υπουργού σχετικά με τον ΟΣΕ, αναφέρεται ότι αν και είχε ενημερωθεί από τον τότε πρόεδρο του ΟΣΕ ότι οι προμηθευτές δεν δεχόταν να πληρώσουν ποινικές ρήτρες για καθυστερήσεις υλοποίησης των προγραμματικών συμβάσεων ούτε και να παραδώσουν ισοδύναμο υλικό ο ίδιος αδράνησε με συνέπεια τη συνέχιση των εκκρεμοτήτων στην υλοποίηση των συμβάσεων εις βάρος των συμφερόντων του ΟΣΕ.

Ανάλογες ευθύνες επιρρίπτονται και για τον προαστιακό, ενώ ευθύνες του αποδίδονται ακόμη για τη θητεία του στο υπουργείο Πολιτισμού, γιατί κρίθηκε ότι καθυστέρησε στην κήρυξη της εταιρείας ως έκπτωτης για το έργο της προμήθειας φορητών συστημάτων πληροφόρησης των επισκεπτών αρχαιολογικών χώρων.

Τη διερεύνηση ευθυνών του, ως υπουργού Δημ. Τάξεως από το Μάρτιο του 2004 μέχρι το Φεβρουάριο του 2006, για "πλημμελή άσκηση της εξουσίας του" ως προς τη σύμβαση του C4I, και συγκεκριμένα τη μη έκπτωση της κοινοπραξίας SAIC - Siemens προτείνει η πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ. Στον κ. Βουλγαράκη αποδίδεται ευθύνη για την απόφαση επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης για το σύστημα, αν και ήδη είχε αποδειχθεί δυσλειτουργικό.

"Ο πρώην Υπουργός δεν αναφέρει το γεγονός, ότι μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες όφειλε, βάση της σύμβασης, να κινήσει την διαδικασία για έκπτωση της SAIC", σημειώνεται χαρακτηριστικά. Η πλειοψηφία αναφέρει ότι ο κ. Βουλγαράκης επιχείρησε να μεταθέσει την ευθύνη στον τότε υφυπουργό Χρ. Μαρκογιαννάκη αποδεικνύουν, σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, "την παραβατική συμπεριφορά του κατά την άσκηση των καθηκόντων του σχετικά με μια σύμβαση που ανερχόταν στο ύψος των 255.000.000 ευρώ".

Την απόφαση του κ. Πολύδωρα ως υπουργού Δημ. Τάξεως, το Μάρτιο του 2007, για την παραλαβή του C4I ανά υποσύστημα χωρίς να διασφαλίζεται η διαλειτουργικότητα, κάτι που επεσήμαιναν ως προϋπόθεση όχι μόνον οι αρμόδιες υπηρεσίες αλλά και το ίδιο το Ελεγκτικό Συνέδριο, υπογραμμίζει το ΠΑΣΟΚ ζητώντας επιπλέον διερεύνηση. Στο πόρισμα καταγράφονται οι αναφορές του κ. Πολύδωρα σε εκβιασμούς από την SAIC αλλά και δεσμεύσεις των προκατόχων του, συγκεκριμένα του Χρ. Μαρκογιαννάκη, για την τροποποίηση της σύμβασης.

"Ο κ. Βύρων Πολυδωρας δεν δίνει πειστική απάντηση στο ερώτημα γιατί δεν κηρύχθηκε έκπτωτη η εταιρία, αφού το C4I ήταν ακατάλληλο για χρήση και γιατί απέκρυψε τις προτροπές του ΥΠΕΘΑ για άμεση προσφυγή στο ΚΥ.ΣΕ.Α.", σημειώνεται στο πόρισμα, ενώ του καταλογίζεται ότι απέκρυψε πως μαζί με την κατάτμηση και παραλαβή του C4I ανά Υποσύστημα επιστρεφόταν η αντίστοιχη εγγυητική επιστολή στη SAIC, όρο που η εταιρεία ζητούσε επίμονα από το 2004.

Ως προς το πρόσωπο του κ. Γ.Αλογοσκούφη και τις ευθύνες που του αποδίδει η πλευρά της πλειοψηφίας για τον ΟΤΕ, το ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι φέρει τις ίδιες ευθύνες με τον κ. Λιάπη για την μη εποπτεία νομιμότητας και σκοπιμότητας των αποφάσεων των διοικήσεων του ΟΤΕ, ούτε άσκησε τον απαιτούμενο έλεγχο εφαρμογής των ρητρών των προγραμματικών συμφωνιών, γιατί τότε θα είχε εξασφαλίσει σε βάθος εξαετίας όλα τα υπερτιμήματα και θα είχε προστατέψει το δημόσιο συμφέρον.

Ευθύνες αποδίδει το ΠΑΣΟΚ στον πρώην υπουργό και στο θέμα "συγκάλυψης του σκανδάλου" υποστηρίζοντας ότι κατήργησε την ανεξάρτητη Αρχή για την Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και στη θέση της θέσπισε διοικητική επιτροπή ελέγχου που εποπτεύετο από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, όταν την ίδια περίοδο η Αρχή διερευνούσε μετά από γραπτή παραγγελία του τότε Προέδρου της Αρχής Γ. Ζορμπά, τις οικονομικές πτυχές του σκανδάλου της Siemens.

Την απόφαση του τότε υπουργού Εσωτερικών να προχωρήσει, τον Οκτώβριο του 2008, σε παραλαβή υποσυστημάτων του C4I χωρίς η εταιρεία να έχει πραγματοποιήσει την προβλεπόμενη από τη σύμβαση εκπαίδευση των χειριστών επισημαίνει το πόρισμα της πλειοψηφίας, σημειώνοντας πως "είναι προφανές, ότι ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος δεν διαχειρίστηκε με την πρέπουσα προσοχή την δημόσια περιουσία, η οποία του ήταν διαπιστευμένη με την ιδιότητά του ως Υπουργού".

Το ΠΑΣΟΚ σημειώνει στην έκθεσή του ότι μέχρι και την 5η τροποποίηση γινόταν δεκτό ότι η εκπαίδευση στα Υποσυστήματα 8 μέχρι 30 ήταν υποχρέωση της εταιρείας και, συνεπώς, δεν μπορούσε να υπογραφεί τελικό πρωτόκολλο παραλαβής. Για αυτόν το λόγο, ο τότε υπουργός υπέγραψε την 7η τροποποίηση της σύμβασης, ώστε να γίνει δυνατή η συνολική παραλαβή του C4I.

Ο πρώην υφυπουργός Δημόσιας Τάξης, Χρήστος Μαρκογιαννάκης, ελέγχεται εκτενώς από το ΠΑΣΟΚ και για τις δύο θητείες του στο υπουργείο.

Η πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ, του καταλογίζει σωρεία ανακριβειών και προσπάθεια παραπλάνησης της επιτροπής. Του αποδίδεται η πιο μακρά λίστα πράξεων ή παραλείψεων που, οδήγησαν σε ισχυροποίηση της SAIC εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου, και συγκεκριμένα ότι, παρόλο που το C4I ήταν ακατάλληλο για χρήση, δεν κινήθηκε η διαδικασία κήρυξης έκπτωτης της εταιρείας, δόθηκαν ανακριβή στοιχεία για την ανάπτυξη των Υποσυστημάτων, υπήρξε αποδοχή των αιτημάτων της κοινοπραξίας για παράταση της σύμβασης ώστε να μην κηρυχθεί έκπτωτη, ενώ του καταλογίζεται και απευθείας ανάθεση έργου ύψους 7,1 εκ ευρώ. Ο κ. Μαρκογιαννάκης είναι ο ίδιος που ως αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών παρέλαβε το 2009 υποσυστήματος του C4I, αποδεσμεύοντας δύο εγγυητικές επιστολές της SAIC αξίας άνω των έξι εκατομμύρια ευρώ.

Αναμένεται να οριστεί από το προεδρείο της Βουλής, μετά από πρόταση 60 βουλευτών, ημερομηνία συζήτησης του πορίσματος του στην Ολομέλεια. Στη συνέχεια θα πρέπει να κατατεθεί πρόταση διενέργειας προκαταρκτικής εξέτασης, υπογραφόμενη από 30 βουλευτές.
http://www.topontiki.gr/article/13354

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου