Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Η παραβολή του άφρονος πλουσίου που το τελευταίο βράδυ της ζωής του στενοχωριέται γιατί δεν έχει πού να συνάξει τους καρπούς του, θυμίζει το παρακάτω ανέκδοτο του Διογένη: Κάποιος κλέφτης προσπάθησε τη νύχτα να αποσπάσει από το κεφάλι του Διογένη το σακουλάκι με τα χρήματα. Ο Διογένης το κατάλαβε και του είπε: "Πάρτα, δυστυχισμένε, κι επίτρεψε και στους δύο να κοιμηθούμε".
Το ανέκδοτο του Διογένη θέλει να πει πως κι αυτός που έχει χρήματα στενοχωριέται και μάλιστα χάνει τον ύπνο του εξαιτίας τους το ίδιο όπως κι αυτός που δεν έχει και θέλει να κλέψει. Το πρόβλημα με τα χρήματα είναι πως όταν δεν τα έχεις δεν μπορείς να ζήσεις δίχως αυτά κι όταν τα έχεις δεν μπορείς να μην στηρίζεσαι σ΄ αυτά.
Ο Αμερικανός ποιητής Έντγκαρ Λη Μάστερς έχει γράψει ένα ποίημα, το "Όμηρος Κλαπ" στο βιβλίο του "Ανθολογία του Σπουν Ρίβερ" για έναν δυστυχισμένο που οι ατυχίες του στον οικονομικό και στον ερωτικό τομέα τον έφεραν σε απόγνωση. Ο Όμηρος Κλαπ πίστευε πως μόνο ο θάνατος θα μπορούσε να τον μεταχειριστεί ως άνθρωπο. Σε όλη του τη ζωή υπήρξε θύμα, που μόνο ο θάνατος θα μπορούσε να τον κάνει να νιώσει ως ένας άνθρωπος ανάμεσα σε ανθρώπους.
Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011
«Τί ποιήσω ίνα ζωήν αιώνιον κληρονομήσω;» (Κυριακή ΙΓ΄Λουκά)
Του πρ. Επισκ. Ζαχουμίου και Ερζεγοβίνης, Αθαν. Γιέβτιτς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Ευαγγέλιο, από τόσους που μνημονεύονται και αναφέρονται, κανείς δεν έχει θέσει τέτοια ριζική, οριακή, θα έλεγα, ερώτηση στον Χριστό, όσον ένας νέος. Σημειώνουν οι Ευαγγελιστές ότι προσήλθε στον Χριστό ένας νέος και του έθεσε την πιο μεγάλη, την πιό ριζική, την πιο οριακή ερώτηση:
«Διδάσκαλε αγαθέ, τί ποιήσω ίνα ζωήν αιώνιον κληρονομήσω;» Τί να κάνω να κερδίσω, να έχω τη ζωή την αιώνια; Βέβαια προσήλθε προς τον Χριστό ως, ένα μεγάλο σοφό διδάσκαλο, γι’ αυτό ο Χριστός του απάντησε: «Γιατί με λέγεις αγαθόν, μόνον ο Θεός είναι αγαθός». Του υπενθυμίζει την ιδιότητα του Θεού και με αυτόν τον τρόπο σαν να του λέει, «μήπως θέλεις να πιστέψεις ότι είμαι και πάρα πέρα από σοφός διδάσκαλος;». Εν πάσει περιπτώσει, η ερώτηση αυτή είναι η πιο ριζική ερώτηση σ’ όλη την ιστορία της ανθρωπότητος. Και ο νεαρός δεν ρώτησε από εγωισμό, «Κύριε, τί να κάνω για να ζήσω αιώνια», αλλά διότι είναι το πιο φυσικό πράγμα στο νέο άνθρωπο να ζητήσει πλήρες νόημα και περιεχόμενο της ζωής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Ευαγγέλιο, από τόσους που μνημονεύονται και αναφέρονται, κανείς δεν έχει θέσει τέτοια ριζική, οριακή, θα έλεγα, ερώτηση στον Χριστό, όσον ένας νέος. Σημειώνουν οι Ευαγγελιστές ότι προσήλθε στον Χριστό ένας νέος και του έθεσε την πιο μεγάλη, την πιό ριζική, την πιο οριακή ερώτηση:
«Διδάσκαλε αγαθέ, τί ποιήσω ίνα ζωήν αιώνιον κληρονομήσω;» Τί να κάνω να κερδίσω, να έχω τη ζωή την αιώνια; Βέβαια προσήλθε προς τον Χριστό ως, ένα μεγάλο σοφό διδάσκαλο, γι’ αυτό ο Χριστός του απάντησε: «Γιατί με λέγεις αγαθόν, μόνον ο Θεός είναι αγαθός». Του υπενθυμίζει την ιδιότητα του Θεού και με αυτόν τον τρόπο σαν να του λέει, «μήπως θέλεις να πιστέψεις ότι είμαι και πάρα πέρα από σοφός διδάσκαλος;». Εν πάσει περιπτώσει, η ερώτηση αυτή είναι η πιο ριζική ερώτηση σ’ όλη την ιστορία της ανθρωπότητος. Και ο νεαρός δεν ρώτησε από εγωισμό, «Κύριε, τί να κάνω για να ζήσω αιώνια», αλλά διότι είναι το πιο φυσικό πράγμα στο νέο άνθρωπο να ζητήσει πλήρες νόημα και περιεχόμενο της ζωής.
H Χρυσή Τομή και η παγκόσμια Ελλάδα
Γράφει ο Πόρτα – Πόρτα
Τι είναι η χρυσή τομή;
Η χρυσή τομή είναι η πιο αρμονική διαίρεση ενός ευθύγραμμου τμήματος (L) σε δύο άνισα μέρη. Τα δύο μέρη έχουν μια συγκεκριμένη μαθηματική αναλογία.
Για την ακρίβεια, ο λόγος του κοντύτερου τμήματος (b) προς το μεγαλύτερο (a) είναι ίσος με το λόγο του μεγαλύτερου τμήματος προς το μήκος όλου του ευθύγραμμου τμήματος: b/a=a/L.
Αυτή η αναλογία είναι πολύ συχνή στη φύση και θεωρείται ιδανικό ομορφιάς και αρμονίας. Στα έργα τέχνης χρησιμοποιείται συχνά το χρυσό ορθογώνιο, η βάση του οποίου είναι η χρυσή τομή του ύψους του – αν το ύψος ισούται με 1, η βάση θα είναι 0,618.
Το πιο διάσημο παράδειγμα στο οποίο εφαρμόστηκε η χρυσή τομή είναι ο ανεπανάληπτος Παρθενώνας. Η πρόσοψή του εγγράφεται σ’ ένα χρυσό ορθογώνιο. Επίσης στο κτίριο του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη, στο σχεδιασμό του οποίου συμμετείχε και ο Λε Κορμπιζιέ, συνάδελφος του Γιάννη Ξενάκη, συναντάμε χρυσά ορθογώνια.
Τι είναι η χρυσή τομή;
Η χρυσή τομή είναι η πιο αρμονική διαίρεση ενός ευθύγραμμου τμήματος (L) σε δύο άνισα μέρη. Τα δύο μέρη έχουν μια συγκεκριμένη μαθηματική αναλογία.
Για την ακρίβεια, ο λόγος του κοντύτερου τμήματος (b) προς το μεγαλύτερο (a) είναι ίσος με το λόγο του μεγαλύτερου τμήματος προς το μήκος όλου του ευθύγραμμου τμήματος: b/a=a/L.
Αυτή η αναλογία είναι πολύ συχνή στη φύση και θεωρείται ιδανικό ομορφιάς και αρμονίας. Στα έργα τέχνης χρησιμοποιείται συχνά το χρυσό ορθογώνιο, η βάση του οποίου είναι η χρυσή τομή του ύψους του – αν το ύψος ισούται με 1, η βάση θα είναι 0,618.
Το πιο διάσημο παράδειγμα στο οποίο εφαρμόστηκε η χρυσή τομή είναι ο ανεπανάληπτος Παρθενώνας. Η πρόσοψή του εγγράφεται σ’ ένα χρυσό ορθογώνιο. Επίσης στο κτίριο του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη, στο σχεδιασμό του οποίου συμμετείχε και ο Λε Κορμπιζιέ, συνάδελφος του Γιάννη Ξενάκη, συναντάμε χρυσά ορθογώνια.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)