Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011

Η Νηστεία‏

Με τη νηστεία πολεμείται η φιληδονία και ταπεινώνεται η σάρκα που, με τις αμαρτωλές επιθυμίες της, εναντιώνεται στο Πνεύμα του Θεού. «Γιατί οι σαρκικές επιθυμίες είναι αντίθετες με το Πνεύμα, και φυσικά το Πνεύμα αντίθετο με τις σαρκικές επιθυμίες. τα δύο αυτά, η σάρκα δηλαδή και το Πνεύμα, αντιμάχονται το ένα το άλλο» (Γαλ. 5:17).
Με τη νηστεία δαμάζονται τα πάθη, υποχωρούν οι ακάθαρτοι λογισμοί, εξαλείφονται οι αισχρές φαντασίες, χαλιναγωγείται η γλώσσα, εξαφανίζονται η ραθυμία και η αμέλεια, φυγαδεύονται οι δαίμονες. Η νηστεία υποτάσσει το σώμα στο πνεύμα, φωτίζει το νου, ενισχύει την προσευχή, στηρίζει τη μετάνοια, συντηρεί την κατάνυξη, στερεώνει τη σωφροσύνη. Η νηστεία είναι χαλινάρι των κακών επιθυμιών, μαχαίρι της φιλαυτίας, πελέκι της φιληδονίας, γεννήτρια τού θείου φόβου, μητέρα της εγκράτειας, αδελφή της κατά Θεόν πτωχείας, καλλιεργήτρια της υπομονής, θεμέλιο της αρετής, φύλακας της σωτηρίας.
Η νηστεία, όμως, είναι και ισχυρή μεσίτρια μας στον Κύριο, όταν Του ζητάμε την εκπλήρωση κάποιου αιτήματος.
Με τη νηστεία κίνησαν οι Νινευίτες την ευσπλαχνία του Θεού και κατόρθωσαν ν’ αποτρέψουν την καταστρο­φή της πόλης τους (Ιων. 3:4-10) με τη νηστεία βρήκαν οι Ισραηλίτες τη θεία βοήθεια στις δυσκολίες και τη θεία συγχώρηση στις αποστασίες τους (Κρ. 20:26, Α΄ Βασ. 7:6, Β’ Παρ. 20:3). με τη νηστεία πήρε ο προφήτης Δανιήλ απάντηση, μέσω τού αρχαγγέλου Γαβριήλ, για τη λύτρωση του Ισραήλ (Δαν. 9:127). Με τη νηστεία προετοιμάστηκαν οι άγιοι Τρεις Παίδες για το καμίνι και κατανίκησαν τη φωτιά (Δαν. 1:10-15). Με τη νηστεία οπλιζόταν ο βασιλιάς Δαβίδ εναντίον των εχθρών του (Ψαλμ. 34:13). Με τη νηστεία πήρε και ο Μωυσής από το Θεό το Νόμο (Εξ. 34:28).
Νηστεύσωμεν νηστείαν δεκτήν, ευάρεστον τω Κυρίω. αληθής νηστεία η των κακων αλλοτρίωσις, εγκράτεια γλώσσης, θυμού αποχή, επιθυμιών χωρισμός, καταλαλιάς, ψεύδους και επιορκίας. Η τούτων ένδεια νηστεία εστίν, αληθής και ευπρόσδεκτος».
Ιδιόμελον Τριωδίου
Αλλά γιατί νʼ αναφέρουμε άλλους, και όχι τον ίδιο τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, που, αν και δεν είχε κανένα λόγο να νηστέψει, ως Θεός, με τη νηστεία όμως ετοιμάστηκε κι Εκείνος για το κήρυγμα του Ευαγγελίου Του, αφού πρώτα κατατρόπωσε το διάβολο (Μαιθ. 4:111), δείχνοντάς μας έτσι πόσο ωφέλιμη είναι; Βέβαια, η νηστεία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο και οδός, μέσο καθάρσεως και οδός λυτρώσεως. Έτσι, η αποχή από ορισμένες τροφές δεν έχει νόημα, αν δεν γίνεται για το Θεό, αν δεν ακολουθεί τούς κανόνες της Εκκλησίας και τις οδηγίες του πνευματικού, καθώς και αν δεν συνοδεύεται από γενικότερη εγκράτεια και άσκηση, την οποία και πρέπει να υποβοηθεί. «’Έντιμη νηστεία», λέει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, «δεν εινʼ εκενη που αποφεύγει μόνο τις τροφές, μα εκείνη που φυγα­δεύει και τις αμαρτίες». Και ο Μέγας Βασίλειος: «Νηστεία πραγματική είναι η αποξένωση από τις κακίες».

Πηγή: «Πως θα σωθούμε», έκδοση Ιεράς Μονής Παρακλήτου

vatopaidi.wordpress.com

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου