Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

Τί θα πει να μην ανταποδίδεις τη βία και να μην αντιστέκεσαι στο κακό;

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

Να μην ανταποδίδεις τη βία σημαίνει να μην διαιωνίζεις τη βία, αλλά να προσπαθείς να θεραπεύσεις την αιτία που την προκαλεί. Παράδειγμα: Αντί η Αμερική μετά το διπλό χτύπημα των τρομοκρατών να ισοπεδώσει το Αφγανιστάν, να βοηθήσει να εξαλειφθεί η φτώχεια και η αδικία που γεννάει την τρομοκρατία στον κόσμο. Αυτό θα πεί "να στρέφεις και την άλλη παρειά"!

Τί ωραία θα ήταν αν κάθε άνθρωπος όταν ένιωθε ότι πλησιάζει το τέλος του να μας άφηνε μόνο ένα στίχο, ως το συμπέρασμα που έβγαλε από όλη του τη ζωή. Κάποτε έκανα συλλογή από τα σημειώματα που αφήνουν οι αυτόχειρες επειδή είναι σαν ένα συμπέρασμα που αποκόμισαν από τη ζωή τους και το καταθέτουν σαν μαρτυρία λίγο πριν το θάνατό τους.

Όπως είναι επόμενο όλα τα σημειώματα αυτά μιλούν για την απελπισία. Ενδεικτικώς αναφέρω ένα σημείωμα ενός Γάλλου μαθητή, του Ζακ Ζερεβέν, που το διάβασα πριν πολλά χρόνια στην εφημερίδα κι ακόμα το θυμούμαι καθώς και το όνομα του αυτόχειρος.

Ο Ζακ Ζερεβέν, δέκα επτά ετών μαθητής του γυμνασίου, είχε πάρει το αυτοκίνητο του πατέρα του για να κάνει μια βόλτα, αλλά έμεινε στο δρόμο λόγω μηχανικής βλάβης. Στάθηκε στην άκρη του δρόμου και έκανε νεύματα στους περαστικούς οδηγούς για να τον πάρουν. Αυτό κράτησε απ΄ το πρωί έως το βράδυ. Αλλά δεν σταμάτησε κανείς. Ο δύστυχος μαθητής περιλούστηκε με βενζίνη και αυτοπυρπολήθηκε, αφού άφησε ένα σημείωμα στον πατέρα του, στο οποίο έγραφε. "Πατέρα, σου ζητώ συγνώμην, αλλά δεν θέλω να ζω σ΄ αυτόν τον κόσμο!"

Η Εκκλησία μας στη νεκρώσιμη ακολουθία ψάλλει έναν ύμνο που είναι το συμπέρασμα όλης της ζωής του ανθρώπου. Ο ύμνος μιλάει για την οδό της μετανοίας. "Των Αγίων ο χορός εύρε πηγήν της ζωής και θύραν Παραδείσου. εύρω καγώ την οδόν δια της μετανοίας, το απολωλός πρόβατον εγώ ειμί, ανακάλεσαί με, Σωτήρ, και σώσον με."

Ο Άγιος Ιγνατίος Μπριαντσανίνωφ στο βιβλίο του Τα πνεύματα, μετάφραση Πέτρου Μπότση, γράφει τα εξής για την μετάνοια και για την ανταπόδοση: "Όποιος θέλει να παραμένει διαρκώς στην κατάσταση της μετάνοιας και της πνευματικής θεωρίας, πρέπει να προσέξει να μην απομακρυνθεί από την κατάσταση της ταπείνωσης. Πρέπει ν΄ απορρίψει κάθε αυτοδικαίωση και κατάκριση των άλλων και ν΄ ασπαστεί την ταπεινοφροσύνη με αυτομεμψία κι επίγνωση της αμαρτωλότητας ενώπιον Θεού και ανθρώπων."

"Όταν διακόπτεται η μετάνοια, παύει η κοινωνία με την Καινή Διαθήκη και ξεκινάει η κοινωνία με την Παλαιά Διαθήκη. Αντί να επικρατεί στην ψυχή η ταπείνωση κι η πραότητα, που δεν αντιστέκονται στο κακό (βλ. Ματθ.ε΄, 39), παίρνει τη θέση της η δικαιοσύνη, που έχει ως έμβλημα το "οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος" (Ματθ.ε΄ 28)."

http://moschoblog.blogspot.com/2012/01/blog-post_23.html

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου