Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Το Ευαγγέλιο λέει, εκεί όπου είναι το πτώμα, εκεί συγκεντρώνονται κι οι αετοί ή εκεί όπου είναι ο θησαυρός σας είναι και η καρδιά σας. Πού είναι λοιπόν το πτώμα ή ο θησαυρός για έναν δυτικό ορθολογιστή και που είναι για έναν αληθινά ορθόδοξο;
Ο δυτικός αν έχει να διαλέξει μεταξύ ενός ζωντανού αισθήματος και μιας διάλεξης για το συγκεκριμένο ζωντανό αίσθημα, θα προτιμήσει να ακούσει τη διάλεξη. Με αυτήν την έννοια η δυτική φιλοσοφία δεν έχει να προσφέρει τίποτε σε μας τους ορθοδόξους χριστιανούς.
Δείτε τη δυτική φιλοσοφία στην ιδέα του μουσείου. Οι δυτικοί χάριν του να "γνωρίζουν" τον πολιτισμό του παρελθόντος τον βγάζουν έξω απ΄ τη ζωή, του αφαιρούν το δεσμό του με τη ζωή, και τον θεωρούν σαν κάτι ξεχωριστό από αυτήν. Τον κάνουν μουσείο. Το ίδιο κάνουν και με την επιστήμη.
Η επιστήμη τους στηρίζεται στην ανάλυση και στη στατιστική. Αλλά η ζωή ούτε αναλύεται, ούτε επαναλαμβάνεται. Με την αναλυτική μέθοδο και με την στατιστική δε μελετάς τη ζωή, αλλά το μουσείο. Παράδειγμα οι γιατροί που ονομάζουν τους ασθενείς με το όργανο που πάσχει, ο νεφρός, η καρδιά, το συκώτι κ.α.
Δεν βλέπουμε τον κόσμο όπως μια μηχανή, όπως η κάμερα π.χ. Αυτή είναι η επιφανειακή όραση. Η κάμερα, αλλά και το μάτι του ανθρώπου βλέπουν τα πάντα, αλλά δε βλέπουν τον εαυτό τους. Η αληθινή όραση είναι να φωτίζεις αυτό που βλέπεις. Έτσι βλέπουμε όταν κοιτάζουμε με το φως του Χριστού.
Οι χριστιανοί δεν έχουμε ανάγκη τη φιλοσοφία ως θεωρία και ως γενικές ιδέες. Κάθε γενική ιδέα είναι ψέμα. Η φιλοσοφία, για μας, πάσχει, επειδή επιδιώκει να υποκαταστήσει την πίστη με τη διάνοια (το συλλογισμό).
Η φιλία της σοφίας, για τον χριστιανό, είναι φιλία του Χριστού, είναι ζωή για του Χριστού. Η φιλοσοφία είναι γνώση της ζωής. Η φιλοσοφία πλανάται ότι μπορεί να γνωρίσει π.χ. την αγάπη, χωρίς να αγαπάει. Θεωρεί προτιμότερη τη γνώση της αγάπης από την ίδια την αγάπη.
Για τον χριστιανό σ΄ αυτό έγκειται η γνώση ότι μας γνωρίζει ο Θεός και μας απέστειλε τον Υιόν αυτού προς ιλασμόν των αρτιών μας. Η γνώση είναι έλεος για τις αμαρτίες μας. Προϋποθέττει γνώση των αμαρτιών μας.
Ο λόγος μας είναι έκκληση βοήθειας. Αυτό σημαίνουν τα λόγια του Ταρκόφσκι ότι το έργο του είναι προσευχή.
Μόνο να δεις ένα πράγμα ως μοναδικό, το αγαπάς και μόνο αν αγαπάς ένα πράγμα, θα το βλέπεις ως μοναδικό.
Ο λαός μας ονομάζει τον αγαπημένο, ακριβό, γιατί είναι ανεξαγόραστος.
Η Δύση πάει να κάνει τα πάντα εμπορεύματα. Τίποτε να μην είναι μοναδικό και ανεξαγόραστο. Ούτε ο χρόνος μας.
moschoblog.blogspot.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου