Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Διάβασα αυτό το μότο στο βιβλίο του Μιχάηλωφ Η μυστική εμπειρία σε κατάσταση ανελευθερίας: "Δεν είναι ο άνθρωπος που υπερασπίζεται το Θεό, αλλά ο Θεός τον άνθρωπο. Με άλλα λόγια: πρέπει κανείς όχι να υπερασπίζεται το Θεό αλλά να τον αναζητεί." (Λέων Σεστώφ).
Είναι κωμικό και αξιολύπητο θέαμα να βλέπεις μερικούς ανθρώπους να καυχιούνται για την απιστία τους. Οι άνθρωποι αυτοί πιστεύουν ότι ο Θεός έχει ανάγκη από την πίστη τους. Είναι λυπηρό γιατί όπως η πίστη του ενός στηρίζει την πίστη του άλλου, το ίδιο κι η απιστία μπορεί να κλονίσει την πίστη κάποιου. Ο Κύριος είπε, αλίμονο σ΄ αυτόν που θα κλονίσει την πίστη. Συμφέρει σ΄ αυτόν να βάλει μια μυλόπετρα στο λαιμό του και να πέσει να πνιγεί.
Γιατί είναι τόσο φοβερό να γίνουμε αιτία να κλονιστεί η πίστη κάποιου συνανθρώπου μας; Είναι φοβερό γιατί το Άγιο Πνεύμα μας κρατάει στη ζωή.
Στην αυτοβιογραφία του ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης του κινηματογράφου Έλια Καζάν γράφει στην 766 σελίδα του βιβλίου του αυτά τα λόγια που μοιάζουν με διαμάντι χαμένο μέσα στην αναπόφευκτη κοσμικότητα των θεμάτων ενός διάσημου σκηνοθέτη του κινηματογράφου: "Η σάρκα και το πνεύμα βρίσκονται σε μια αλληλεξάρτηση. Όταν ένα άτομο δεν ενδιαφέρεται, ενσυνείδητα η ασυνείδητα, να συνεχίσει τη ζωή του, τότε συμβαίνει μέσα του κάτι μυστηριώδες και καταστρεπτικό. Η ψυχή μεταφέρει το μήνυμα και η προστατευτική δύναμη του σώματος - το ανοσοποιητικό σύστημα όπως λέγεται - παραδίδει σιγά σιγά το σώμα στην ασθένεια, η οποία περιμένει υπομονητικά αυτό το άνοιγμα. Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ενιαίος και το εσώτερο μέρος του είναι αυτό που συνηθίζουμε να το λέμε πνεύμα, καμιά φορά και Άγιο Πνεύμα, επειδή είναι πραγματικά άγιο. Αυτό είναι που πρέπει να επιβιώσει, κι όταν δεν επιβιώνει, δεν επιβιώνουμε ούτε εμείς. Έτσι μ΄ αυτόν τον τρόπο ο άνθρωπος σκοτώνει τον εαυτό του."
Ο Καζάν ομολογεί ότι το Άγιο Πνεύμα μας διατηρεί στη ζωή. Βέβαια ο τρόπος που μιλάει για το Άγιο Πνεύμα σαν να πεθαίνει μαζί με τον άνθρωπο δεν εκφράζει την πίστη ενός χριστιανού στο τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Πιθανόν με τα λόγια "επιβιώνει το πνεύμα" να θέλει να εκφράσει ότι το πνεύμα δεν μένει στον άνθρωπο, ο οποίος δεν το θέλει. Αυτό είναι το νόημα των στίχων του Δαβίδ,
"ηγάπησε κατάραν και ήλθε σ΄ αυτόν και δεν ηθέλησε ευλογίαν και απομακρύνθηκε από αυτόν."
moschoblog.blogspot.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου