Δεν είναι δυνατόν να γράψω εγχειρίδιο για το θέμα, αλλά θα γράψω 2-3 πράγματα, σε ...συνέχειες. Το πρώτο μέρος του σήριαλ, είναι ότι υπάρχουν πολλών ειδών "αποκρατικοποιήσεις", και κάθε μία έχει τα δικά της ντεσού.
Ένας διαχωρισμός είναι αν 1) πρόκειται για εταιρίες που δεν έχουν λόγο πράγματι να ανήκουν στο Δημόσιο, αλλά βρέθηκαν στο Δημόσιο, είτε από (1.α) πονηριά (βούτα το τώρα γιατί το θέλει άλλος, ή γιατί ενοχλεί)), είτε (1.β) για να σωθεί ο επιχειρηματίας που ξεφορτώθηκε τον μπελά, είτε (1.γ) για να "σωθούν θέσεις εργασίας", είτε (1.δ) για να ταϊστεί κομματικός στρατός... ή εάν
2) πρόκειται για ΔΕΚΟ που φτιάχτηκαν για να υπάρχουμε σε αυτή την χώρα, και επειδή από την φύση τους οι υπηρεσίες αυτών των ΔΕΚΟ είναι πολύ μεγάλες, ή πολύ ακριβές, για να τις φτιάξει ένας ιδιώτης (οι ιδιώτες στην Ελλάδα βγάζουν λεφτά, δεν βάζουν λεφτά).
Ήδη σας είπα αρκετά για να γραφτεί η Ιστορία της Μεταπολεμικής Ελλάδας, και αντί να σας ζαλίσω με θεωρίες, θα σας πω παραδείγματα, λίγο υπεραπλουστευμένα, αλλά θα το πιάσετε το νόημα. Το πώς φτιάχτηκαν η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, η ΑΓΕΤ, η ΣΟΦΤΕΞ, η Πειραϊκή-Πατραϊκή, η Ολυμπιακή Αεροπορία, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η Ελευσίνα και η Εμπορική, η ΛΑΡΚΟ, ο ΟΣΕ, και ένα σωρό άλλα ονόματα, άλλα ξεχασμένα και άλλα επίκαιρα, πάει λίγο μακριά για ένα ...blog.
Μερικές από αυτές τις εταιρίες κατέρρευσαν είτα λόγω διαχείρισης είτε λόγω ...ανεξήγητων φαινομένων. Άντε π.χ. να καταλάβω τι είχε στον νου του ο Ανδρεάδης (της Εμπορικής και της Ελευσίνας) και τι ο Καραμανλής, όταν τον διέλυσε (και τι ο Στουρνάρας όταν πήρε η Credit Agricole την Εμπορική, που τώρα θα πάρει η ...Εθνική). Άντε να σας πείσω ότι του έκαναν χάρη του Νιάρχου όταν "κρατικοποίησαν" τον Σκαραμαγκά. Ή του Ωνάση, με την ΟΑ. Αλλά φτιάχτηκε ολόκληρο ΠΑΣΟΚ πάνω σε αυτές τις εταιρίες, και τα λεφτά που είτε πήγαιναν σε ψηφοφόρους, είτε στο κόμμα. Η ΣΟΦΤΕΞ μάλλον ενόχλησε τον ΔΟΛ με το δημοσιογραφικό χαρτί, ή τον ξένο προμηθευτή του ΔΟΛ, και πάει... την χάσαμε. Και η ΑΓΕΤ; Πώς φαγώθηκε η ΑΓΕΤ και την γλύτωσαν οι άλλοι; Αν οι άλλες εταιρίες που ανέφερα είχαν προβλήματα προσαρμογής σε νέες επιχειρηματικές συνθήκες, τα τσιμεντάδικα μιά χαρά ήταν, και μάλλον έπρεπε να φάει ένα το καρτέλ για να επιζήσει το άλλο. Φορτισμένες ιστορίες, και λίγο ταμπού... Και με νεκρούς... Δεν είναι να σκαλίζεις.
Για την ΕΒΖάχαρης έχω γράψει, και είναι προς "αποκρατικοποίηση" εδώ και πολύ καιρό. Και η ΛΑΡΚΟ το ίδιο. Αν φτιάξαμε την ΕΒΖ για να πουλάμε στην Ευρώπη, και η Ευρώπη αγοράζει από την Βραζιλία για να πουλάει αυτοκίνητα ή δεν ξέρω εγώ τι εκεί, μην περιμένετε πολλά από την καημένη την ΕΒΖ. Ή την ΛΑΡΚΟ. Σε ποιόν πουλάει η ΛΑΡΚΟ τα προϊόντα της; Ρωτήστε τον εάν έχει όρεξη να πληρώνει παραπάνω, αν κάποιος πάρει την ΛΑΡΚΟ, ή εάν ενδιαφέρεται να σκάσει ένα πφένιγκ για να την πάρει... Και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που είναι προς πώληση για πολλοστή φορά...
Κι αν έχετε προσέξει, πάντα η "Ευρωπαϊκή Ένωση" θυμάται τις "παράνομες" ενισχύσεις όταν θέλει να πιέσει μία κατάσταση... Είτε είναι για Ναυπηγεία, είτε για ΟΑ, είτε για την μη ...απελευθερωμένη ΔΕΗ. Για τον ΟΤΕ δεν ενοχλείται, πώς αγοράστηκε ο έλεγχος, νύχτα, από την πίσω πόρτα... τσιμουδιά, όλα καλά εκεί, αφού η ...ΕΕ τον πήρε τον ΟΤΕ.
Ο ΟΣΕ αξίζει μόνο όσο πληρώνουμε εμείς, κάπως, για να αγοράζει υλικό από you know who... Δόξα τω Θεώ, για την ώρα ο ΟΣΕ δεν είναι υποχρεωτικός, δεν είναι δηλαδή μονοπωλιακή κοινή ωφέλεια, και απορώ που φαντάζονται ότι θα πάρουν λεφτά, αν τον δώσουν, εκτός εάν υπάρχουν στρατηγικά δικαιώματα δρόμου, καλωδίων κλπ, από τους διαδρόμους του. Ή ένα θα ηλεκτροδοτείται από ΑΠΕ όταν φυσάει, ή 10πμ -5μμ το καλοκαίρι, άρα δώσε κάτι για να χώσεις πολλές σαβούρες... Και τότε θα είναι υποχρεωτικό, με νόμο Βρυξελλών να ταξιδεύουμε Μάϊο-Σεπτέμβριο, 10πμ-5μμ, με ...τρένο.
Σε πρόχειρη περίληψη, οι αποκρατικοποιήσεις είναι λίγο ...μαϊμούδες, αν δει κανείς πως ανέκυψαν οι προς αποκρατικοποίηση εταιρείες, και ποιος κέρδισαν ή κερδίζουν από αυτές, και σε αφοριστική περίληψη είναι η μάχη μεταξύ εγχωρίου και ξένου κεφαλαίου για το δικαίωμα απομύζησης των ιθαγενών. Μερικές από τις εταιρίες ωστόσο φτιάχτηκαν ή διατηρήθηκαν από ήρωες, επώνυμους επιχειρηματίες και αφανείς εργαζόμενους. Όσο πιο πολλοί οι ήρωες, τόσο πιο πολύ ενοχλούν ή ενόχλησαν.
ΟΠΑΠ, ΔΕΗ και Νερά είναι ειδικές περιπτώσεις και ελπίζω να αναφερθώ σε αυτές προσεχώς. Και το Ελληνικό είναι ειδική περίπτωση, και δεν την έχω καταλάβει, ομολογώ... Αεροδρόμιο θα έπρεπε. μάλλον, να μείνει, αλλά δεν το ξέρω κιόλας...
archaeopteryxgr.blogspot.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου